|
|
|
|
|
Kaliforniyalı
biyoteknoloji firması Geron, hücreleri ölümsüzleştirmenin tekniğini
bularak bilimde çığır açtı. Ancak bazı araştırmacılar ise bu hücrelerin
daha sonra kanser hücrelerine dönüşebileceğinden endişeli. Nature
Genetics dergisinin son sayısında bu düşünce çürütüldü ve
genetik bir operasyon ile ölümsüzleştirilen insan hücrelerinin hiçbir
tümör oluşturma tehlikesi olmadığı ortaya kondu. Araştırmalar
sonucunda, bu değişime uğramış hücrelerin özellikleri ile kanser hücrelerinin
özellikleri arasında hiçbir benzerlik olmadığı belirlendi. Geron'un
araştırmacıları hücrelerin içinde bulunan biyolojik saati bulup, bu
saati geri alarak deney tüpü içerisinde dokuların yaşlanmasını
durdurmuşlardı. Normal
hücreler 80 bölünmeden sonra ölürken, Telomerase geni ile ömrü uzatılan
hücreler 280 defa bölünüyorlar. Gen tedavisi farelere güç verdi. Amerikalı araştırmacı H.L. Sweeney ve ekibi, zarar görmüş kasların gelişimini sağlayabilmek amacıyla farelere özel bir gen enjekte etti. Bunun sonucunda yetişkin farelerin güçlerinin % 15 oranında, yaşlı farelerin de % 27 oranında arttığı gözlemlendi. Genetik
bilimindeki bu ilerleme, vücut geliştirme sporu ile ilgilenenler için
yeni bir kolaylık oluşturabilir. Ancak araştırmacılar, bu tekniğin
yaşlılıktan kaynaklanan zayıflığın hafifletilebilmesinde kullanılması
gerektiğini, spor ve kozmetik amaçlar kullanılması halinde çok rahatlıkla
suistimal edilebileceğini belirtiyorlar Kilo
artık sorun değil
Amerikan
Gıda ve İlaç Dairesi (FDA) bu yılın sonlarına doğru soya
fasulyesinin bir yararlı yönünü daha ilan etmeye hazırlanıyor.
FDA'nin soya fasulyesini de aynı lifli-kepekli yiyecekler ve sebzeler
gibi kalp hastalığı riskini azaltan gıdalar listesine dahil etmesi
bekleriyor. Fazla
lezzetli olmadığı için sofralardan uzak kalan soya fasulyesini yeni keşfeden
Amerikalılar, şimdi bu yararlı gıdaya lezzet katmak için uğraşıyor.
Gıda sanayi harıl harıl yeni soya çeşitlemeleri üzerinde çalışıyor.
Daha çok Uzakdoğu'ya özgü bir besin olan soya proteininden yüksek
kolesterollü gıdaların taklitleri üretiliyor. Gerçeğine pek
benzemese de, soyadan domuz pastırması bile üretiliyor. Japonların bol
miktarda tükettiği soya eti tofunun yanı sıra sosis ve dondurma da yapılıyor.
TEST
EDİLDİ ONAYLANDI ABD'de
son 25 yıl içinde yapılan araştırmalar, soyanın kolesterol düşürücü
etkisini kesin biçimde ortaya koyuyor. Bu konuda yapılmış en az 30 araştırma
var. Bu araştırmalara göre 47 gramlık soya tüketimi, kolesterolü yüzde
9 oranında düşürüyor. FDA'nın iki hafta önce onayladığı, pahalı
ancak kolesterol düşürücü margarin Benecol de kolesterolü aynı
miktarda düşürüyor. Ancak araştırmacıları düşündüren bir nokta
var: Soyanın kolesterolü neden düşürdüğünü bir türlü çözemiyorlar.
Bu nedenle de soyanın sadece kolesterol düzeyi yüksek olanlara mı iyi
geldiği tam olarak bilinmiyor. Derleyen Mustafa Sezgin |
||
|
ANASAYFA |